2Eksport projektu do postaci, którą zdoła odczytać każdy użytkownik/słuchacz naszego dzieła (jest to najczęściej format mp3, z racji, iż można go odtworzyć w dowolnym odtwarzaczu mediów jak WinAmp czy Media Player) jest ostatnim etapem związanym z produkcją utworu w Fl Studio czy innym programie typu DAW. Wydawać by się mogło, że tak prosta czynność, którą można wykonać również w wersji Fl Studio demo, sprowadza się do skorzystania z menu: File>Export> a następnie wyboru interesującego nas formatu.

2Zanim napiszę coś na temat tworzenia samego zestawu perkusyjnego na bazie wtyczki FPC warto wspomnieć iż Istnieją dwa typy zestawów:

  • Takie, które zawierają typowe brzmienia instrumentów perkusyjnych kick drum, snare drum, hihats, crash, cymbals, shaker) – są to zestawy, które można wykorzystać do produkcji pełnych sekwencji perkusyjnych na jednym kanale. Przykładem takiego zestawu jest preset: Default drum kit
  • Takie, które zawierają różne próbki tego samego instrumentu perkusyjnego (np. wyłącznie próbki Kick) – są to zestawy, których nie można wykorzystać do produkcji pełnych sekwencji perkusyjnych na jednym kanale.

Tworzenie zestawu perkusyjnego drum kit:

fl studio granulizer tutorial Często dzieje się tak, że kiedy rozpoczynamy pracę nad nowym projektem nasz sposób postępowania jest schematyczny – oczywiście każdy ma swoje własne upodobania – w większości przypadków wszystko sprowadza się do wykorzystywania elementów Fl Studio, które bardzo dobrze znamy, a jednocześnie zapominamy o tym, że w samzm programie drzemie dużo większy potencjał.

Jest w nim wiele obszarów, których do tej pory nie odkryliśmy. Człowiekowi ciężko jest zmieniać pewne przyzwyczajenia, wydaje się mu, że to, co robi jest najlepszym i najprostszym rozwiązaniem.

Odkrywanie nowych możliwości Fl Studio to satysfakcja i radość z faktu, że nauczyliśmy się czegoś nowego, jednocześnie sposób na zmianę naszych przyzwyczajeń.

Możliwości wtyczki Fruity Granulizer

Proponuję przyjrzeć się dzisiaj wtyczce Fruty Granulizer –przez wielu ignorowanej, nieznanej a przez to niedocenionej, a jest to wtyczka o ogromnych możliwościach, o czym postaram się przekonać czytelników tego tekstu.

W jaki sposób działa Frukty Granulizer?

Fruity Granulizer dzieli załadowaną próbkę na małe kawałki (ziarna – z angielskiego grains stąd też nazwa wtyczki Granulizer). Każdy kawałek poddawany jest obróbce ala pitch shift. Zmiana wysokości odbywa się w czasie rzeczywistym bez efektu myszki mickey (zmiana wysokości odtwarzania nie wpływa na czas odtwarzania próbki). Dzieje się tak, ponieważ algorytm pitch shift działa niezależnie na poszczególne kawałki (ziarna) próbki. Dla zilustrowania działania Frukty Granulizrea posłużę się poniższym przykładem:

0Fruity Slicer to zgrabne narzędzie służące cięciu na segmenty próbek/pętli, z możliwością ich niezależnego odtwarzania. Przy odrobinie kreatywności można osiągnąć naprawdę zadziwiające rezultaty np. efekt jąkania się w przypadku próbek wokalnych.

Być może nie uda mi się wyjaśnić wszystkich aspektów pracy z Fruity Slicerem, jednakże mam nadzieję, że tekst poniższego artykułu przyczyni się do większego zainteresowania tym pluginem.

Fruity Slicer

Wtyczkę Fruity Slicer ładujemy do step sequencera z poziomu menu Channels (channels>add one> fruity slicer).

0W poniższym tekście zaprezentuję sposób na zgrywanie materiału z trzech kanałów insertowych - ostatecznym wynikiem będzie obrobiona próbka WAV, którą zapiszemy na dysku komputera. Kiedy już raz uda nam się uzyskać dobrze brzmiące próbki na Kicka (ich źródłem mogą być syntezatory perkusyjne), przychodzi czas na ich zapisanie. Do tego celu wykorzystam wbudowany edytor Edison.

Wpinam wtyczkę Edison w pierwszą wolną ścieżkę insertową miksera. Poniższy screen przedstawia wpiętą w wolny slot wtyczkę (kanał 15 – insert channel 15)

0Wielokrotnie w swojej karierze moje utwory krytykowane były za brak tzw.powera (kopa). Wtedy też rozpocząłem poszukiwania informacji, które pomogłyby mi zmienić powyższy stan. Otrzymałem szereg różnych wskazówek. Jedną z nich była propozycja korzystania z lepszej jakości próbek. Co w przypadku, jeżeli do takowych nie mamy dostępu albo po prostu nie chcemy inwestować dodatkowych środków?

Czasami wystarczą przeciętnej, jakości sample, które w połączeniu z właściwą obróbką sprawią, że nasze utwory zabrzmią lepiej i będą miały większego kopa. Bo w końcu o to właśnie chodzi.

Jeżeli dodatkowa inwestycja nas nie przeraża warto zakupić dobrej jakości próbki. Dzięki takiemu rozwiązaniu zaoszczędzimy czasu na obróbce a skupimy się na właściwej kompozycji oraz aranżu.

W poniższym Fl tutorialu zaprezentuje jeden ze sposóbów na uzyskanie potężniejszego bardziej uwydatnionego brzmienia – głównie linii basu oraz perkusji.

2Gdy używamy wyczek zewnętrznych w środowisku Fl studio, celem zaktumatyzowania wybranych parametrów należy w pierwszym momencie stworzyć klip automatyki, bądź po prostu przypisać interesujący nas parametr do wybranego rzeczywistego kontrolera w postaci suwaka czy gałki, znajdującego się na panelu klawiatury sterującej MIDI. Poniżej przedstawiam wskazówki opisujące co i jak:

Tworzenie klipu automatyki na potrzeby dowolnego parametru wybranej wtyczki:

1. Aktywujemy funkcję Multilink

2. wybieramy dowolny kontroler z panelu wtyczki (ten, który będziemy automatyzować)

3. klikając prawym przyciskiem myszy na przełącznik Multilink

2Poniżej prezentuję wskazówkę, która poprawi naszą wydajność pracy z zewnętrznymi pluginami w środowisku Fl Studio. Wszystko sprowadza się do aktywowania z opcji: "Don’t allow keyboard focus", którą znajdziemy w oknie ustawień wtyczki (wrapping settings) sekcja Visual.

 W jaki sposób poprawiona zostanie nasza efektywność?